Kira-kira satu jam perjalanan dari suasana kosmopolitan Kuala Lumpur yang sibuk, terletak di tempat yang tenang, sederhana dan indah seperti yang dilihat dalam drama TV. Hakikatnya, sebuah drama TVB berjudul Outbound Love sebenarnya difilemkan di bandar kecil ini.

Sekinchan sememangnya merupakan permata tersembunyi yang tidak diketahui oleh banyak orang, termasuk rakyat Malaysia. Ia terletak di Sabak Bernam, Selangor, dan sangat sesuai untuk lawatan sehari bagi mereka yang mahu lari sebentar dari bandar yang bising. Perkampungan yang indah ini adalah perkampungan nelayan kecil, dan terdapat beberapa tarikan di sana yang dapat dilawat dalam sehari. Sangat sesuai jika mereka yang berkunjung mempunyai pengangkutan sendiri, tetapi jika tidak, orang boleh menyewa basikal dari salah satu daripada syarikat penyewaan basikal di sana.

Waktu yang sesuai untuk berkunjung ke Sekinchan adalah Mac-Mei dan September-November, ketika sawah subur dan pemandangannya indah. Sebahagian besar pemandangan Sekinchan didominasi oleh sawah ini, walaupun ia merupakan perkampungan nelayan. Langit biru yang indah dengan ufuknya menemui tanaman padi adalah pemandangan yang menyejukkan mata penghuni kota yang letih. Galeri Padi tersedia bagi mereka yang berminat untuk mempelajari keseluruhan proses penuaian padi dari awal hingga akhir. Galeri Padi adalah konsep yang unik kerana ia bukan sekadar muzium; ia juga merupakan tempat memproses padi. Pengunjung akan mempelajari setiap langkah proses dari tanaman padi yang dituai hingga biji-bijian padi yang dihantar ke pasar raya. Sebagai tambahan, Galeri Padi terletak tepat di tengah-tengah sawah! Dan di seberang jalan dari Galeri Padi, kebanyakan rakyat Malaysia pasti akan suka mengunjungi gerai Mango King, terutama ketika hari panas, di mana mereka menghidangkan mangga segar dan smoothie mangga.

Orang yang mengunjungi Sekinchan patut mengunjungi Pokok Hajat Sekinchan. Ia terletak di Pantai Redang. Setelah menderma ke kuil berhampiran pokok itu, pengunjung dapat mengambil riben merah yang diikat dengan duit syiling Cina kuno. Keinginan orang itu ditulis pada riben ini (dan dirahasiakan), dan pembawa melemparkan riben mereka ke atas pokok. Menurut legenda, semakin tinggi riben itu, semakin besar kemungkinan keinginan itu menjadi kenyataan. Kemudian mereka dapat bersantai di Pantai Redang, menikmati pasir di antara jari kaki, bermain layang-layang, dan melakukan banyak aktiviti yang berkaitan dengan pantai.

Peminat makanan laut pasti akan berseronok di Sekinchan. Kerana ia adalah perkampungan nelayan, terdapat banyak restoran makanan laut dan penjaja di sekitar kampung yang menjual makanan laut. Pengunjung boleh memulakan dengan berjalan-jalan di jeti dan melihat semua kapal dan peralatan yang digunakan nelayan untuk pergi memancing dan berhenti di mana-mana restoran makanan laut untuk makan makanan laut yang segar dan enak.

Bagi mereka yang merancang untuk menghabiskan lebih dari satu hari di Sekinchan, ada baiknya melawat Kuala Selangor yang berdekatan, di mana terdapat salah satu tarikan utama di Malaysia: kunang-kunang. Melihat kunang-kunang di hutan bakau gelap di Kuala Selangor adalah pemandangan yang amat indah.

Wabak COVID-19 ini telah mempengaruhi banyak perniagaan tempatan dan orang yang bergantung pada perniagaan ini dari hari ke hari untuk mencari nafkah. Mungkin perjalanan tempatan setelah pandemik berakhir dapat menghidupkan kembali pelancongan tempatan kita. Selain itu, jauh lebih murah untuk bercuti ke tempat seperti Sekinchan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *