in ,

Kerja Dari Rumah – Petua Untuk Menjadi Pekerja Yang Efisyen

Kerajaan Malaysia memerintahkan kira-kira 1 juta pekerja sektor swasta dan awam yang terlibat dalam pengurusan dan penyeliaan untuk bekerja dari rumah masing-masing di negeri-negeri yang terjejas oleh perintah kawalan pergerakan bersyarat (CMCO) mulai 22 Oktober 2020. Langkah ini dilaksanakan untuk mengurangkan bilangan pekerja di premis mereka. Perintah ini akan berkuat kuasa sehingga tempoh CMCO berakhir dan mereka yang perlu bekerja di tempat kerja harus menjalani ujian swab dan majikan mereka harus mengeluarkan surat pelepasan yang menyatakan bahawa mereka diperlukan di lokasi pekerjaan.

Sejak Mac 2020, kami melihat peningkatan pekerjaan yang ditukarkan ke posisi telecommute atau bekerja dari rumah. Namun, banyak orang mungkin menganggap bahawa beralih dari bekerja di persekitaran pejabat yang berstruktur dan lebih berdisiplin kepada bekerja sambil dikelilingi oleh keselesaan rumah agak sukar. Namun, tidak ada alasan mengapa seseorang tidak boleh menjadi cekap, efektif, dan produktif walaupun mereka bekerja dari rumah atau dari jarak jauh, asalkan mereka dapat mendirikan rutin dan menaatinya. Berikut adalah beberapa petua untuk bekerja dari rumah dengan berkesan dan produktif:

1) Mengekalkan waktu bekerja biasa

Adalah penting untuk menetapkan jadual kerja yang tetap di rumah. Jadual yang konsisten akan menolong seseorang menjadi bertanggungjawab dan juga menyelesaikan tugasnya. Dengan kelonggaran yang tiada had, kadang-kadang seseorang boleh mengambil terlalu banyak rehat dan berhenti bekerja lebih awal daripada biasa, dan ini pasti akan mempengaruhi hasil kerja. Selain itu, mengikut jadual yang teratur membolehkan komunikasi dan kebolehcapaian yang lebih baik antara rakan sekerja.

2) Pembezaan waktu kerja dan masa peribadi

Sama pentingnya meluangkan masa peribadi. Sama seperti seseorang boleh menjadi terlalu leka semasa bekerja dari rumah, sebaliknya juga boleh berlaku di mana seseorang boleh memperpanjangkan pekerjaan. Ini boleh menyebabkan keletihan dan mengurangkan produktiviti. Membahagi pelbagai aspek kehidupan seseorang semasa tinggal dan bekerja dalam ruang yang sama boleh mengekalkan produktiviti yang optimum, mengurangkan tekanan, dan menjalani kehidupan.

3) Rancang aliran kerja dan berehat sebentar.

Merancang hari kerja terbukti dapat membantu orang bekerja dengan cekap. Dengan mengerjakan tugas dengan keutamaan tinggi terlebih dahulu dan melakukan tugas yang paling sukar ketika tahap tenaga seseorang paling tinggi, kerja dapat dilakukan dengan lebih efisien. Memberi penghargaan kepada diri sendiri ketika mencapai matlamat kerja merupakan motivasi yang baik untuk terus menyelesaikan tugas tepat pada waktunya. Berrehat juga penting. Adalah lebih baik jika seseorang dapat menjauhkan diri dari meja kerja untuk mendapatkan udara segar dan senaman sederhana, atau makanan ringan, atau berbual sebentar dengan seseorang. Ini akan membantu mereka mengalirkan darah dan menyegarkannya, dan menyediakan mereka untuk menangani tugas-tugas seterusnya.

4) Berpakaian untuk tugas

Walaupun idea untuk bersantai di tempat tidur dengan baju tidur, sandal kamar tidur yang lembut, dan rambut yang tidak terurus sepanjang hari dengan komputer riba yang diletakkan di atas bantal sangat menarik, lebih baik untuk mandi dan berpakaian untuk bekerja. Ini kerana secara tidak sedar, ketika seseorang menjalani semua rutin ini untuk bersiap, otak menerima pesanan bahawa sudah waktunya untuk bekerja.

 

5) Buat ruang kerja yang khusus

Setiap orang mempunyai lamunan tentang menyelesaikan semua tugas kerja mereka dari tempat tidur. Namun, Langkah yang terbaik adalah untuk menyisihkan satu kawasan hanya untuk bekerja. Ini adalah masalah perkaitan kognitif. Otak mengaitkan tempat tidur dengan tidur, dan kerusi beg kacang untuk bersantai, dengan cara yang sama ia mengaitkan ruang kerja dengan pekerjaan. Menetapkan batas dengan orang yang tinggal bersama juga penting agar mereka menghormati waktu kerja.

Mengubah rutin seseorang mungkin sukar dan mencabar, terutama ketika beralih persekitaran kerja ke rumah, dan masih membezakan kedua-duanya. Dengan petua di atas, seseorang masih boleh mempunyai hari kerja yang produktif dari rumah.

Written by Ezri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sharnaaz Ahmad sedia beri kerjasama dengan SPRM

Tak rentas negeri, Bella Dally mohon maaf