in ,

Bekas pengumpul dana Trump, Elliott Broidy, didakwa melakukan lobi haram terhadap 1MDB

WASHINGTON: Seorang bekas pengumpul dana terkemuka untuk Presiden Donald Trump telah didakwa atas tuduhan melobi kerajaan AS secara tidak sah untuk menjatuhkan siasatan terhadap skandal rasuah 1MDB Malaysia dan mengusir jutawan China yang diasingkan.

Elliott Broidy didakwa di mahkamah persekutuan Washington dengan satu tuduhan konspirasi untuk bertindak sebagai ejen asing yang tidak berdaftar setelah didakwa bersetuju untuk melabur jutaan dolar untuk melobi pentadbiran Trump.

Dakwaan itu, yang diumumkan pada hari Khamis (8 Okt), mengatakan Broidy direkrut pada tahun 2017 oleh seorang warganegara asing yang tidak disebutkan namanya, yang dianggap sebagai Low Taek Jho Malaysia, untuk menekan pegawai AS untuk menamatkan siasatan mereka mengenai skandal yang melanda bekas perdana menteri Malaysia, Najib Razak .

Skandal itu melibatkan pengubahan wang lebih daripada AS$ 4.5 bilion dari dana pelaburan negara 1MDB, dan Low adalah medium untuk memindahkan dan menyembunyikan dana yang dicuri.

Pada waktu itu, Broidy adalah timbalan ketua kewangan Jawatankuasa Nasional Republik setelah berjaya menjadi pengumpul dana utama untuk kempen presiden Trump 2016.

Setelah direkrut oleh Low, Broidy secara peribadi meminta Trump untuk mengundang Najib Razak untuk bermain golf semasa lawatan bekas pemimpin Malaysia itu pada September 2017 ke Amerika Syarikat.

Tujuannya adalah untuk memberi peluang kepada Najib Razak untuk menyelesaikan masalah 1MDB dengan pemimpin AS itu, kata dokumen tersebut.

Written by Ezri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Bekalan air di 274 kawasan di Selangor pulih

PKPB: 10 jalan ditutup, 5 SJR di Mukim Klang