in , ,

Menggunakan Tenaga Nuklear Sebagai Sumber Tenaga Alternatif Hijau

Interior blurred background with bokeh image / White blur background / grey abstract background

Adakah kuasa nuklear langkah yang terbaik?

Tenaga nuklear dijana daripada tindak balas nuklear. Ia dipercayai dapat mengurangkan jejak karbon iklim, dan eksponen pro-nuklear di seluruh dunia mendedahkan kebaikan teknologi nuklear. Untuk semua perkara yang baru, bagaimanapun, pasti ada kelebihan dan kekurangan yang harus diingat ketika memperkenalkan idea yang baru untuk dipraktikkan.

Salah satu faedah besar menggunakan tenaga nuklear sebagai sumber elektrik adalah tidak perlu menambahbaikkannya sebagai sumber tenaga yang mudah dicapai. Ini menjimatkan masa, usaha dan kos, selain menjadi cara yang mudah untuk menghasilkan elektrik. Daripada 437 loji tenaga nuklear yang ada di seluruh planet ini, hampir semuanya menggunakan uranium untuk menghasilkan haba yang mendidih air, yang seterusnya menggerakkan turbin, menghasilkan bekalan tenaga yang menerus dan yang tentunya merupakan pilihan yang lebih hijau daripada tenaga yang diperolehi daripada bahan bakar fosil beserta dengan jejak karbon yang cukup rendah.

Manfaat lain untuk menghasilkan elektrik yang menggunakan tenaga nuklear sebagai sumber alternatif adalah bahawa jumlah tenaga elektrik yang banyak dapat dihasilkan dalam satu loji tenaga nuklear. Kebaikannya adalah dengan mengurangkan kos operasi per unit tenaga yang dihasilkan berbanding pendekatan pengeluaran tenaga yang lebih tradisional yang sedang beroperasi kini. Jadi, ini adalah kemungkinan untuk menjadi sumber tenaga pengganti yang lebih murah.

Namun, walaupun tenaga nuklear sepertinya pilihan yang lebih hijau, masih ada jurang dalam situasi ini yang jauh lebih banyak daripada kebaikkannya. Contohnya, di beberapa negara pembendungan sisa nuklear masih menjadi masalah. Sisa radioaktif akan menghancurkan ekosistem di sekitarnya. Mengingat kembali Hiroshima dan Nagasaki, pelbagai mutasi berlaku kepada tumbuhan, haiwan dan manusia yang lahir di sana, kesan radioaktif dari tahun 1945 juga berlanjutan di kedua-dua kawasan tersebut. Oleh itu, ia sangat menakutkan apabila mendengar kesan loji tenaga nuklear meletup. Reaktor tahan kecelakaan 100 peratus yang tidak terdedah kepada kebocoran tidak mungkin dapat dibuat.

Banyak negara yang menggunakan tenaga terdedah kepada ancaman pengganas. Menjatuhkan bom di pusat loji nuklear dan melihat kesannya berlaku di kawasan berhampiran akan menjadi terlalu mudah. Kita mungkin berpendapat bahawa negara-negara tertentu menjadikan pekerjaan pengganas terlalu mudah bagi mereka. Ada juga kemungkinan mereka juga akan membuat senjata nuklear di negara-negara yang menghasilkan tenaga melalui tenaga nuklear, yang merupakan hal yang perlu dikhuatirkan.

Kembali ke masalah sama ada kuasa nuklear adalah penyelesaian atau tidak; walaupun ini merupakan pilihan yang lebih hijau, terdapat banyak kekurangan pada  idea ini. Terdapat juga pilihan lain sumber tenaga yang dapat diperbaharui untuk menghasilkan elektrik, seperti tenaga angin dan solar, yang sering menghasilkan jejak karbon yang lebih kecil daripada pembakaran bahan bakar fosil. Banyak negara Afrika, yang dianggap kosong dan tandus, dapat memanfaatkan pilihan tenaga suria. Dengan memiliki lapangan yang luas, terbuka dan terus menerus terkena sinar matahari pada siang hari, timbul persoalan mengapa teori ini belum diterokai. Walaupun tenaga nuklear mungkin merupakan penyelesaian, ada juga alternatif dan penyelesaian yang lebih baik untuk dipertimbangkan.

Written by Ezri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

COVID-19: KKM sudah menghubungi lapan calon vaksin

Institusi Diraja berperanan semak, imbang kerajaan